[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2394385).
7. Wątpliwości praktyczne może budzić sformułowanie zawarte w prze- 7
pisie ust. 6 komentowanego artykułu, zgodnie z którym uchwałę w sprawie
WPF organ stanowiÄ…cy jednostki samorzÄ…du terytorialnego podejmuje nie
pózniej niż uchwałę budżetową. Nie ulega wątpliwości, iż w kontekście
tego przepisu uchwała w sprawie WPF musi być podjęta wcześniej lub
w tym samym dniu, w którym podejmuje się uchwałę budżetową (tak
C. Kosikowski, Nowa ustawa, s. 521). PojawiajÄ… siÄ™ jednak kontrowersje
dotyczące konkretnego momentu podjęcia tych uchwał, czyli w jakiej
kolejności na sesji organu stanowiącego powinny być one podejmowane.
Wydaje się, iż jako pierwsza powinna być podjęta uchwała budżetowa,
a dopiero po niej uchwała w sprawie WPF. Za tą kolejnością przemawia
chociażby dyspozycja przepisu art. 229 FinPublU z 2009 r., zgodnie
z którym wartości przyjęte w wieloletniej prognozie finansowej i budżecie
jednostki samorządu terytorialnego powinny być zgodne co najmniej w za-
kresie wyniku budżetu i związanych z nim kwot przychodów i rozchodów
oraz długu jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast przepisy art. 226
ust. 1 FinPublU z 2009 r. wymagają, aby WPF była realistyczna i określała
dla każdego roku objętego prognozą m. in.: 1) dochody bieżące oraz
wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym na
obsługę długu, gwarancje i poręczenia; 2) dochody majątkowe, w tym
dochody ze sprzedaży majątku, oraz wydatki majątkowe budżetu jednostki
samorządu terytorialnego; 3) wynik budżetu jednostki samorządu teryto-
rialnego; 4) przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu;
5) przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia;
6) kwotę długu jednostki samorządu terytorialnego oraz sposób sfinanso-
wania spłaty długu. Mowa tu o każdym roku budżetowym, w tym także
o pierwszym roku budżetowym, który musi pokrywać się z WPF (art. 227
ust. 1 FinPublU z 2009 r.). Zasadne zatem jest, aby organy stanowiÄ…ce po-
znały najpierw ww. dane dotyczące roku budżetowego zawarte i ostatecznie
przyjęte w uchwale budżetowej poprzedzonej zapewne bogatą we wnioski
debatą, a dopiero potem (ale nie pózniej niż tego samego dnia i na tej
samej sesji) podejmowały zgodną z tymi danymi uchwałę w sprawie WPF.
8. Wymóg wynikający z art. 230 ust. 7 FinPublU z 2009 r. jest 8
konsekwencją zasady, iż jednostka samorządu terytorialnego nie może
pozostawać bez WPF. Oznacza to konieczność zachowania ciągłości WPF
w aspekcie formalnym. Nie ma żadnych przeszkód prawnych, aby nowa
WPF była merytorycznie nową jakością w zakresie planowania wielo-
letniego. Oczywiście problemem samym w sobie pozostaną rozpoczęte
85
Przed Art. 230 Dział V. Budżet, wieloletnia prognoza...
a niezakończone przedsięwzięcia. W tym zakresie należałoby wprowadzić
stosowne ograniczenia, gdyż gwarancje zawarte w chociażby w przepisach
art. 231 i 232 FinPublU z 2009 r. stajÄ… siÄ™ pozbawione swojej mocy,
a zastrzeżona w przepisie art. 226 ust. 1 FinPublU z 2009 r. realność, może
okazać się iluzoryczna i jako taka nie podlegająca pozytywnej weryfikacji
przez regionalnÄ… izbÄ™ obrachunkowÄ….
9 9. Z dniem 1.1.2013 r. do komentowanego artykułu dodano ust. 8 i 9.
Dodane przepisy stanowią, że jednostka samorządu terytorialnego musi
przekazywać do RIO wymienione w nich dokumenty tylko w formie do-
kumentu elektronicznego. Tym samym jednostki samorzÄ…du terytorialnego
nie będą zobowiązane do przesyłania formy papierowej tych dokumentów.
Przekazanie w formie elektronicznej musi następować z wykorzystaniem
aplikacji (zob. komentarz do art. 230b). Ma to zapewnić sprawne prze-
kazanie danych zarówno do RIO, jak i przez izby do Ministra Finansów
(zob. komentarz do art. 230a).
21
Art. 230a. [Przekazanie projektów prognoz finanso-
wych]
Regionalna izba obrachunkowa przekazuje, w formie dokumentu
elektronicznego, Ministrowi Finansów:
1) projekty wieloletnich prognoz finansowych, o których mowa
w art. 230 ust. 2, wraz z wynikami opinii;
2) wieloletnie prognozy finansowe wraz z wynikami rozstrzygnięć
nadzorczych.
1 1. W pierwotnym brzmieniu FinPublU z 2009 r. nie było przepisów
komentowanego art. 230a. Weszły one w życie 1.1.2013 r. Celem ustawo-
dawcy było zapewnienie Ministrowi Finansów większego zakresu informa-
cji o prognozowanej sytuacji finansowej jednostek samorzÄ…du terytorial-
nego. Niezbędne stało się wprowadzenie rozwiązań rozszerzających zakres
danych pozyskiwanych przez Ministra Finansów oraz usprawniających
proces ich przekazania. Stworzenie podstawy prawnej systematycznego
pozyskiwania informacji o prognozowanej sytuacji finansowej jednostek
samorzÄ…du terytorialnego jest istotne z punktu widzenia sprawowania
przez Ministra Finansów ogólnej kontroli nad sektorem finansów pu-
blicznych w zakresie przestrzegania zasady stanowiącej, że państwowy
dług publiczny nie może przekroczyć 60% wartości rocznego produktu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]