[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Te same zasady wyrażone zostają szerzej i obszerniej
szym Pasterzem (apxuioiur|v). SÅ‚owo episkopos", swego
w pouczeniach dla prezbiterów w Pierwszym Liście św.
czasu świeckie, teraz utożsamione zostaje z obrazem pa
Piotra (5,1-4): Starszych, którzy są wśród was, proszę, ja
sterza i staje się tym sposobem określeniem teologicznym,
również starszy, a przy tym świadek Chrystusowych cier
w którym powstający Kościół rozwija swój nowy i szczegól
pień oraz uczestnik tej chwały, która ma się objawić: pa
ny wymiar sakralny. Jeśli przez słowo współprezbiter Piotr
ście stado Boże, które jest przy was, strzegąc go nie pod
łączy kapłana z Apostołem, to przez słowo episkopos"
przymusem, ale z własnej woli, po Bożemu; nie ze względu
(dozorca, stróż) łączy go z samym Chrystusem, Stróżem
na brudny zysk, ale z oddaniem, i nie jak ci, którzy cie
(Biskupem) i Pasterzem, jednocząc w ten sposób wszystko
miężą wspólnoty, ale jako żywe przykłady dla stada. Kiedy
w chrystologii. Dlatego możemy powiedzieć z całą jasno
zaś objawi się Najwyższy Pasterz, otrzymacie niewiędnący
ścią, że przy końcu epoki apostolskiej stajemy w obliczu
wieniec chwały". Oto znowu, zaraz na początku, ważny
ukształtowanej teologii kapłaństwa nowotestamentalne-
proces utożsamienia: Apostoł określa siebie jako rów
go, oddanej w wierne ręce Kościoła, która wśród wzlotów
nież starszego" (dosłownie współprezbitera"), dla które
i upadków historii, stanowi nienaruszalny fundament toż
go posługa apostolska i prezbiterat są ze sobą teologicznie
samości kapłana.
tożsame. Cała teologia apostolatu, którą omawialiśmy
w pierwszej części, zostaje niejako przeniesiona na prezbi
terat i w ten sposób tworzy się teologia kapłaństwa ściśle
3. Kapłaństwo powszechne a kapłaństwo
nowotestamentalna. To treściowe powiązanie apostolatu
urzędowe. Stary i Nowy Testament
z prezbiteratem ma również swoje znaczenie dla historii
Kościoła: jest ono, by tak rzec, realizacją sukcesji apostol
Pozostaje jeszcze pytanie, w jaki sposób to newe za
skiej; zawarta jest w nim jednocześnie idea sukcesji.
danie kapłańskie, wywodzące się z misji Chrystusa, od-
112 113
KOZCIÓA - WSPÓLNOTA W DRODZE IV. NATURA KAPAACSTWA
cześnie możemy tutaj wyraznie dostrzec, w jakim sensie
nosi się do kapłaństwa powszechnego? Są w Nowym
urząd zapoczątkowany w Kościele wraz z Apostołami był
Testamencie dwa teksty, które mówią o kapłaństwie po
czymś całkowicie nowym i w jakim sensie ów nowy urząd
wszechnym: starożytna katecheza chrzcielna, zachowana
przyjął formy istniejące już w Starym Przymierzu. Prosto
w drugim rozdziale Pierwszego Listu św. Piotra, oraz słowa
rzecz ujmując: posługa apostolska Kościoła jest nowa, jak
pozdrowienia do siedmiu wspólnot, którymi rozpoczyna
nowy jest Chrystus; uczestniczy ona w nowości Chrystu
się Apokalipsa św. Jana (1 P 2,9; Ap 1,6). Użyte formuły
sa, z którego bierze swój początek. Lecz tak jak Chrystus
są cytatami z Księgi Wyjścia (19,6), słów Boga do Izra
czyni wszystko nowym, co więcej, On sam jest nowym
ela, który na Syjonie otrzymuje od Niego dar Przymierza
działaniem Boga i ogarnia sobą wszystkie obietnice, przez
i tym samym zostaje powołany do przywrócenia właści
które cała historia zmierzała ku Niemu, tak nowe kapłań
wego kultu Boga wśród nie znających Go narodów. Jako
stwo posłanych przez Jezusa Chrystusa niesie w sobie całą
naród wybrany Izrael ma być miejscem" prawdziwego
treść proroctw Starego Przymierza. Staje się to bardziej
kultu, a przy tym również kapłaństwem i świątynią dla
oczywiste, gdy wezmiemy pod uwagę formułę, za pomocą
całego świata. Jeśli chrześcijańska katecheza chrzcielna
której Jean Colson, na podstawie pogłębionej analizy zró
odnosi do ochrzczonych słowa ustanawiające Stare Przy
deł, opisał najgłębszą istotę kapłaństwa starotestamental
mierze, oznacza to, że przez chrzest chrześcijanie dostę
nego. Autor ten stwierdza: Zadanie «Kohanim» (lEpsic),
pują godności Izraela i że chrzest jest nowym Synajem.
czyli kapłanów, polega zasadniczo na pielęgnowaniu
Oznacza to, że teologia wybraństwa Izraela przechodzi na
w narodzie świadomości swojego kapłańskiego charakteru
Kościół jako nowy Lud Boży. Kościół jako całość ma być
i na postępowaniu w taki sposób, by jako taki żył po to,
mieszkaniem Boga w świecie i miejscem Jego kultu; przez
8
aby chwalić Boga całym swoim życiem" . Nie można tutaj
niego świat ma być prowadzony do uwielbienia Boga,
nie zauważyć podobieństwa z cytowanym wyżej sformu
o czym mówi św. Paweł w Liście do Rzymian, gdy wspomina
łowaniem św. Pawła, dotyczącym zadania Apostoła jako
o otrzymanej łasce: Dzięki niej jestem z urzędu sługą Chry
sługi Jezusa Chrystusa; tyle, że teraz, na skutek rozpadu
stusa Jezusa wobec pogan, sprawującym świętą czynność
głoszenia ewangelii Bożej po to, by poganie stali się ofiarą
miłą Bogu, uświęconą Duchem Zwiętym" (Rz 15,16). Ka
s
płaństwo powszechne ochrzczonych, które wyrasta z ich ' J. Colson, Ministre de Jesus Christ ou le Sacerdoce de l'Evangile,
Paris 1966, s. 185. Chcemy zwrócić szczególną uwagę na to podsta
wejścia w historię Przymierza z Bogiem, zapoczątkowaną
wowe studium teologii biblijnej. Ta sama wizja relacji między dwoma
na Synaju, nie jest sprzeczne z urzędowymi funkcjami
Testamentami została potwierdzona i pogłębiona w kompletnej mo
kapłańskimi, tak samo jak wspólne kapłaństwo Izraela nografii o charakterze egzegetycznym, której autorem jest G. Habets,
Vorbild und Zerrbild. Eine Exegese von Mal 1,6 - 2,9, w: Teresianum
nie było sprzeczne z jego przepisami kapłańskimi. Jedno-
XLI (1990), s. 5-58.
115
114
IV. NATURA KAPAACSTWA
KOZCIÓA - WSPÓLNOTA W DRODZE
Dlatego powinien on być przede wszystkim mężem mo
granic Izraela, który dokonał się na krzyżu Chrystusa, mi
dlitwy, człowiekiem prawdziwie religijnym". Bez solidnej
sjonarski i dynamiczny charakter tego posłannictwa uka
duchowej podbudowy nie może długo wytrwać w swojej
zuje się jeszcze wyrazniej: ostatecznym celem całej liturgii
posłudze. Od Chrystusa powinien się też nauczyć, że tym,
nowotestamentalnej i wszystkich posług kapłańskich jest
co się liczy w jego życiu, nie jest samorealizacja i sukces.
uczynienie ze świata świątyni i ofiary miłej Bogu, tak by
Wręcz przeciwnie, powinien się nauczyć, że jego celem nie
cały świat stał się częścią Ciała Chrystusa i aby Bóg był
jest ciekawe i wygodne życie ani stworzenie sobie wspól
wszystkim we wszystkich (1 Kor 15,28).
noty wielbicieli czy zwolenników, ale że chodzi naprawdę
0 działanie dla dobra innych. Początkowo sprzeciwia się
4. Uwagi końcowe do współczesnego
to naturalnemu środkowi ciężkości" naszego życia, ale
kapłana
[ Pobierz całość w formacie PDF ]