[ Pobierz całość w formacie PDF ]
jakim dziś używa się wyrażeń: imaginacja, inspiracja lub intuicja. Mówi się o kimś, że
"imaginuje sobie", gdy wyobraża sobie coś nie istniejącego, zatem, gdy miewa złudzenia,
halucynacje. Inspiracji szukajÄ… dziÅ› ludzie nierzadko w alkoholu lub w narkotykach. A o
intuicji mówią nawet wtedy, gdy mają "intuicyjny" wstręt do pewnych potraw lub gdy
"intuicyjnie" klepią pacierze myśląc przy tym o czymś innym.
Z tego, co ci przedstawiłem, nie wynika, że nie istnieją dziś szkoły tajemne różokrzyżowe,
chrześcijańskie, buddyjskie lub inne. Istnieją do dziś, ale ustała już niezbędność przebywania
w nich osobiście. Jeżeli to w niczym nie przeszkodzi twym obowiązkom, twemu zadaniu
życiowemu, możesz wstąpić do takiej szkoły. Nie oczekuj jednak, że napotkasz gdzieś o niej
jakieś ogłoszenia lub, że ci ją poleci ktoś ze znajomych. Gdy ci szkoła taka będzie potrzebna,
wskaże ci ją twój Mistrz, chociaż dotychczas nie przeczuwasz nawet jego istnienia. Te szkoły,
które ogłaszają się publicznie i które za naukę biorą wynagrodzenie są na pewno fałszywe.
IV
ZCIE%7Å‚KA
Skoro nauczyłeś się odpowiednio oceniać różnice między jogą staroindyjską a nowoczesną,
potrafisz pogodzić się także z tym, że stopnie tej jogi będą odpowiadać naszemu obecnemu
poziomowi rozwoju, mimo zachowania ich nazw pradawnych. Zachowamy zatem nazwy
sanskryckie, choćby z tego powodu, że w języku polskim ani w żadnym europejskim nie
ma słów, które by równie zwięzle i ściśle charakteryzowały to, co zawierają w sobie wyrazy
sanskryckie.
Nazwy te napotyka się w przeróżnych kompilacjach i plagiatach europejskich, tym bardziej
zwykle bezkrytycznych, że i Hatha joga posługuje się tymi samymi, co Radża joga nazwami,
chociaż oznaczają w niej całkiem coś innego. Są one następujące: jama, nama, asana,
pranajama, pratjahara, dharana, dhjana i samadhi. Wiesz zapewne że tych stopni nie należy
mylić z ośmioma stopniami "szlachetnej ośmiorakiej ścieżki" zawartej w pismach
buddyjskich. Zobaczysz pózniej, że cała ta ośmioraka ścieżka, to jeden ze stopni jogi [Zob.
Paul Carus: "Nauka Buddy". Przekład Wanda Dynowska. Oficyna Wydawnicza UNUS,
Wałbrzych, 1991; Andrzej Szyszko-Bohusz: "Hinduizm, buddyzm i islam". Wyd.
Ossolineum, Wrocław, 1990. Paul Brunton. Zcieżkami jogów. Wyd. Pegaz, Warszawa,
reprint. 1992 przyp. red.].
Zaraz przy pierwszym ze stopni spostrzeżesz jak dalece różni się on dziś od stopnia Radża
jogi praindyjskiej. Jama oznacza dosłownie "wstrzymanie" (zakaz), jest to zatem
oczyszczanie się bierne. Nie masz tu wbudować w swe ciała własności nowych, tylko
powstrzymywać się od popadania w dotychczasowe błędy. U Indów "jama" obejmowała
"pięć przykazań" (zaleceń, zakazów): nie zabijać, nie kłamać, nie kraść, żyć umiarkowanie i
nie brać podarków.
Już z tego widzisz jak daleko postąpiliśmy naprzód w rozwoju od czasów Radża jogi. Dla nas
dziś każde z tych przykazań, może z wyjątkiem piątego, jest czymś tak rozumiejącym się
samo przez się, że właściwie wyliczanie ich byłoby zbyteczne. Jednak pózniej zobaczysz, że i
dziś mają te przykazania swoje uzasadnienie, jeżeli rozumie się je właściwie i odpowiednio
do naszego aktualnego poziomu rozwoju.
Drugim stopniem jest nama (nakazy). Na nim wyraznie zaznacza się rozbieżność między
Hatha jogą a Radża jogą. Hatha joga obejmuje praktyki przeważnie fizyczne (zabiegi natury
higienicznej) w sześciu swych przepisach: basti, neti, laukiki, dhauti, tratakam i kapa-labhati,
których znaczenie jest dla ciebie obojętne. Radża joga zawiera również sześć reguł czyli
"szatsam-patti", ale zupełnie innych w swej treści. Zankaraczarja określił to
"sześciostopniowe przygotowanie" w terminach następujących: 1. sama kontrola myśli, 2.
dama kontrola postępków, 3. uparama przyjmowanie życia takim, jakie jest, 4. titiksza
cierpliwość w znoszeniu przykrości, 5. szradha wiara w Guru i w siebie, 6. samadhana
równowaga wewnętrzna, jednolitość dążenia. Jak widać, jest to już praca czynna, bo nie
ogranicza się do wstrzymywania się od grzechów, lecz zmierza do wbudowania właściwości
całkiem nowych w twe ciało eteryczne, astralne i myślowe.
Stopień trzeci asana oznacza dosłownie układ ciała. W Hatha jodze, odpowiednio do jej
kierunku materialnego, jest to stopień pierwszy z niezbędnych i niesłychanie ważny.
Obejmował ogromną ilość przepisów szczegółowych na przeróżne pozycje ciała przy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]