[ Pobierz całość w formacie PDF ]
d) widocznym czÄ…stkowym obrazie srebrowym.
Część II Poziom ponadpodstawowy
15. Temperatura barwowa zastosowanego zródła światła nie wpływa na jakość obrazu
zarejestrowanego na:
a) negatywie barwnym,
b) negatywie czarno-białym,
c) matrycy cyfrowej,
d) materiale odwracalnym.
16. Chcąc uzyskać możliwie najwyższą ostrość obrazu przy dobieraniu wartość przesłony,
warto pamiętać o
a) dyfrakcji światła, która występuje na krawędziach przesłony i powoduje pogarszanie się
ostrości przy zbyt małym otworze przesłony,
b) tym, że im mniejszy otwór przesłony tym mniejsza średnica dopuszczalnych krążków
rozproszenia,
c) tym, że przesłona o najmniejszej wartości przepuszcza przez obiektyw najszerszą
wiązkę światła,
d) zastosowaniu największej wartości przesłony.
17. Zaproponuj interpretację wykresu przedstawionego poniżej, a dotyczącego sterowania
ekspozycjÄ… aparatu fotograficznego.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
18. Przedstaw plan działania: jak wywołasz czarno-biały film w koreksie.
19. Zaplanuj, jak wykonać barwne powiększenie korekcyjne pod powiększalnikiem.
20. Wykonując zdjęcia reporterskie w słabych warunkach oświetleniowych można doświetlić
pierwszy plan przy pomocy lampy błyskowej. Aby połączyć światło błyskowe z zastanym
należy
a) zwiększyć otwór przesłony, prześwietlając pierwszy plan,
b) zastosować czas synchronizacji,
c) dobrać zastosowaną przysłonę do siły lampy, a czas otwarcia migawki odpowiednio
wydłużyć,
d) zwiększyć wartość przesłony, niedoświetlając pierwszy plan.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko..........................................................................................
Wykonywanie prac fotograficznych metodami tradycyjnymi i technikami
cyfrowymi
Zakreśl poprawną odpowiedz lub wykonaj zdanie.
Nr
Odpowiedz Punkty
Zadania
1. a b c d
2. a b c d
3. a b c d
4. a b c d
5. a b c d
6. a b c d
7. a b c d
8. a b c d
9. a b c d
10. a b c d
11. a b c d
12. a b c d
13. a b c d
14. a b c d
15. a b c d
16. a b c d
17.
18.
19.
20.
a b c d
Razem:
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
43
6. LITERATURA
1. Daly T.: Encyklopedia fotografii cyfrowej. Wydawnictwo G+J Gruner+ Jahr, Warszawa
2004
2. Feininger A.: Nauka o fotografii. WAiF, Warszawa 1987
3. Freeman M.: Fotografia studyjna. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1993
4. Hedgecoe J.: Nowy podręcznik fotografii. Arkady, Warszawa 2005
5. Hedgecoe J.: Praktyczny kurs fotografii. Wyd. Ryszard Kluszczyński, Kraków 2000
6. Klimecki T.: Technika powiększania w fotografii. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne,
Warszawa 1987
7. Kotecki A., Nowak W., Rybarczyk I.: Obróbka barwnych materiałów światłoczułych
w podwyższonej temperaturze. Wydawnictwo Fotograficzne, Gdańsk 1991
8. Kotecki A.: Pracownia fotograficzna 1. WSiP, Warszawa 1978
9. Marchesi J.J.: Profesjonalna technika świetlna. MILSO, Warszawa
10. McWhinnie A.: Fotografia Podręcznik. Arkady, Warszawa 2001
11. Wszystko o fotografii. Arkady, Warszawa 1984
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44
[ Pobierz całość w formacie PDF ]