[ Pobierz całość w formacie PDF ]

dram*, do funkcjonowania niezaleMnego przedmiotu nauczania o tej na-
zwie).
W wielu innych krajach Europy (obu Ameryk) rozwija"!o si/ zaintere-
sowanie dram*, cz/sto na bazie róMnych za"!oMe7 filozoficznych czy ideo-
10 Wstęp
logicznych, ale zawsze odwo"!uj*cych si/ do tych samych mechanizmów
psychologicznych i socjologicznych.
W latach osiemdziesi*tych minionego wieku idea dramy sta"!a si/ rów-
nieM znana polskim nauczycielom. Spopularyzowano termin, wiele zro-
biono dla jego zrozumienia i prawid"!owego stosowania okreAlanej nim
metody.
Bardzo ma"!o jest popularyzatorskich dzia"!a7 odnoAnie do wykorzystania
happeningu w edukacji. Ci*gle jeszcze s* one niewystarczaj*ce. St*d zrodzi-
"!a si/ myAl napisania niniejszej pracy przedstawiaj*cej podstawowe, istotne
cechy dramy i happeningu oraz wskazówki i przyk"!ady stosowania tych
sposobów ca"!oAciowego oddzia"!ywania edukacyjnego na ma"!e dziecko.
Ksi*Mka ta nie powsta"!aby bez pomocy nauczycielek pracuj*cych dram*
w cz/stochowskich przedszkolach. Szczególne wyrazy podzi/kowania za
czas, aktywnoA!, zaangaMowanie i gor*ce dyskusje sk"!adam Halinie Bednar-
czyk, Brygidzie Biedzie i Izabeli Wachowicz. Wspólna refleksja i dzia"!ania
pozwoli"!y mi zweryfikowa! i uporz*dkowa! bogactwo materia"!u.
Mam nadziej/, Me ksi*Mka ta b/dzie pomocna nauczycielom w codzien-
nej pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. Stanie si/ zach/t* do po-
dejmowania ciekawych dzia"!a7 edukacyjnych, które pozwol* osi*ga! sa-
tysfakcjonuj*ce efekty w zakresie rozwoju pe"!nej osoby dziecka.
Cz/stochowa, paKdziernik 2005 roku
1.
Charakterystyka dramy jako metody
edukacji dzieci i m"!odzieMy
Szczególnym Kród"!em poznania otaczaj*cej rzeczywistoAci i uczenia si/
sposobów funkcjonowania w niej jest dla ma"!ego dziecka jego w"!asna ak-
tywnoA!. Jej stymulowanie staje si/ zatem jednym z waMniejszych zada7,
szczególnie dla takich instytucji edukacyjnych, jak przedszkola, szko"!y.
WAród wielu sposobów uaktywniania ma"!ego dziecka znajduje si/ takMe
drama.
Termin  drama w ostatnich latach sta"! si/ popularny wAród polskich
nauczycieli, jednak pe"!ne jego zrozumienie, a zw"!aszcza wykorzystanie
okreAlanej nim metody jest jeszcze niezbyt duMe. O efektywnym stosowa-
niu dramy decyduje znajomoA! jej specyficznych cech. Nauczyciel, który
chce si/ pos"!ugiwa! dram* w swojej pracy, nie moMe poprzesta! na ogólnej
wiedzy o tej metodzie, ale musi pozna! jej filozofi/ oraz bliMej uAwiadomi!
sobie mechanizmy psychologiczne b/d*ce podstaw* jej oddzia"!ywania.
Istota, elementy, specyfi
ka dramy oraz jej techniki
Stosowanie dramy w pracy z dzie!mi w przedszkolu i klasach pocz*tko-
wych wymaga zwrócenia uwagi na te jej w"!asnoAci, które pomagaj* roz-
wija! osobowoA! kaM dego dziecka w sposób ca"! o Aciowy. Klasyk
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Salon Cyfrowych Publikacji ePartnerzy.com. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zsf.htw.pl